Stručná charakteristika učiva v jednotlivých ročnících:
Prima: Škola a obec. Rodný kraj, vlast. Koloběh času. Kultura, rodinný život. Majetek, peníze, hospodaření. Globální problémy naší doby.
Sekunda: Člověk ve světě. Člověk a dospívání. Člověk a morálka. Kultura a já. Lidská práva a svobody, spravedlnost. Globální problémy naší doby. Majetek, peníze, hospodaření. Společenská pravidla.
Tercie: Člověk tvůrce svého života. Člověk a citový život. Člověk a rodinný život. Člověk a pracovní život. Člověk ve státě. Víra, přesvědčení.
Kvarta: Příprava k volbě povolání. Právo a spravedlnost. Stát a právo. Stát a hospodářství. Mezinárodní spolupráce. Životní perspektivy člověka.
Kvinta, 1.A: Úvod do studia základů společenských věd. Základy psychologie. Psychologie v teorii a praxi. Systém psychologických oborů. Osobnost a její poznání. Základní psychické jevy.
Sexta, 2.A: Základy sociologie. Člověk v sociálních vztazích. Sociální útvary. Sociální procesy. Sociální struktura. Současné sociologické disciplíny. Mediální výchova
Septima, 3.A: Základy státoprávní teorie. Občan ve státě. Vznik státu a práva. Lidská a občanská práva. Listina základních práv a svobod. Ústava a ústavní systém ČR. Demokracie. Politické strany. Politické zájmy. Volební systémy a volby. Formy států a formy vlády. Struktura a vzájemné vztahy mezi nejvyššími ústavními orgány. Integrace Evropy. Globální problémy světa. Správní právo. Trestní právo. Rodinné právo. Občanské právo. Obchodní právo. Pracovní právo. Základy ekonomie a ekonomiky(makroekonomie a mikroekonomie). Ekonomika a její fungování. Ekonomické subjekty . Principy fungování tržní ekonomiky a plánované ekonomiky. Základy teorie peněz a měnové politiky. Otázky rozdělování a spotřeby. Postavení české ekonomiky ve světové ekonomice. Prosperita.
Oktáva, 4.A: Úvod do filosofie. Řecká filosofie. Filosofie středověku. Renesanční filosofie. Barokní filosofie. Filosofie osvícenství (Anglie, Francie, Německo). Filosofické směry 19.století(romantismus a německý idealismus, pozitivismus, materialismus, marxismus, iracionalismus). Filosofické směry 20. století (filosofie života, historismus, pragmatismus, fenomenologie a filosofie bytí, existencialismus, novopozitivismus, kritický racionalismus). Vybrané filosofické problémy. Základy etiky. Světová náboženství. Globální problémy lidstva.
Navazující předměty a semináře:
Seminář ze ZSV v oktávě, 4.A: Doplňuje a rozšiřuje témata z ekonomie, filosofie, logiky, etiky, estetiky a náboženství. Zahrnuje komplexní opakování témat k maturitní zkoušce a k přijímacímu řízení na VŠ.
Maturitní zkouška:
Základy společenských věd jsou zařazeny mezi volitelné předměty. Maturita ze základů společenských věd je výhodná zejména pro studenty, kteří chtějí pokračovat ve studiu na vysokých školách humanitního zaměření (filosofické fakulty, práva, ekonomické směry, fakulty sociálních studií, psychologie, sociologie, sociální studia).
Maturitní témata – Základy společenských věd
K ústní maturitní zkoušce ve školním roce 2023/2024 bude sestaveno z uvedených témat 30 maturitních otázek.
1. Filosofie jako vědní obor a její počátky v Řecku
2. Předsokratovská filosofie (Mílétská škola, Pýthagorás, Elejská škola )
3. Završení řecké přírodní filosofie (Hérakleitos, Empedoklés, atomisté)
4. Vrcholné období řecké filosofie I. (Sofisté, Sókratés)
5. Vrcholné období řecké filosofie II. (Platón, Aristotelés)
6. Helénistická filosofie (řecké a římské filosofické školy)
7. Filosofie patristiky (rané křesťanství, církevní otcové, základy etické koncepce)
8. Filosofie scholastiky (hlavní představitelé, hlavní témata)
9. Filosofie humanismu a renesance (představitelé a jejich přínos evropské filosofické tradici, charakteristika doby)
10. Filosofie patristiky a scholastiky
11. Filosofie humanismu a renesance
12. Filosofie baroka
13. Filosofie osvícenství
14. Filosofické směry 19. století
15. Filosofické směry 20. století
10. Filosofie baroka (Descartes, Spinoza, Leibniz)
16. Osvícenství v Anglii a Francii (Locke, Berkley, Hume, Montesquieu, Voltaire, Rousseau a encyklopedisté)
17. Filosofie a etická koncepce Imanuela Kanta
18. Německý romantismus (Fichte, Schelling, Hegel)
19. Německý materialismus (rozpad Hegelovy školy, Marx, Feuerbach)
20. Iracionalismus 19.století (Schopenhauer, Kierkegaard, Nietzsche)
21. Filosofie pozitivismu ve Francii a Anglii (Comte, Mill, Spencer, Darwin)
22. Filosofie života, historismus a pragmatismus (Bergson, Simmel, Spengler, James, Dewey)
23. Fenomenologie a Heideggerova filosofie bytí
24. Filosofie existencialismu (Jaspers, Sartre, Camus)
25. Novopozitivismus a kritický racionalismus (Russel,Carnap, Wittgenstein, Popper)
26. Světová náboženství (buddhismus, hinduismus, islám, judaismus)
27. Etika
28. Vývoj české filosofie ve starší době (J. Hus,P. Chelčický, J.A.Komenský)
29. Vývoj české filosofie v 19. a 20. století (T.G.Masaryk, J. Patočka)
30. Psychologie jako věda, psychologické obory
31. Vývojová psychologie – obecná charakteristika ontogenetického vývoje, duševní vývoj jedince
32. Výkonové vlastnosti osobnosti (schopnosti, vlohy, vědomosti, dovednosti, návyky, seberegulace, sebevýchova, svědomí, sebekritika) + temperament)
33. Aktivačně – motivační vlastnosti osobnosti (motivace, potřeby, pudy, zájmy, záliby, sklony, aspirace, životní plány, zvyky) + vztahově – postojové vlastnosti osobnosti(charakter, postoje, ideály)
34. Psychologie osobnosti a přístupy k problematice osobnosti
35. Psychologie jednání a chování (charakteristika volního jednání , vlastnosti a zvláštnosti vůle, zátěžové situace a reakce na ně, konfliktní situace a jejich řešení)
36. Základní druhy lidské činnosti (hra, učení, práce, tvořivá činnost, volnočasové aktivity)
37. Psychické procesy a stavy (čití a vnímání, představivost, myšlení a řeč, paměť, pozornost, city)
38. Psychologie jako vědní obor (data, zakladatel, teoretické a praktické obory)
39. Ekonomie jako věda (ekonomie, ekonomika, potřeba, statek, výrobní zdroj, ekonomické problémy, ekonomické sektory, produkční možnosti ekonomiky, ekonomický růst, makroekonomie, mikroekonomie)
40. Vznik a vývoj ekonomické teorie
41. Nabídka a poptávka
42. Trh, funkce trhu, struktura a fungování trhu
43. Inflace a nezaměstnanost
44. Makroekonomie a hospodářská politika státu
45. Peníze a bankovní soustava
46. Integrace Evropy (historie, současné právo EU)
47. Politologie
48. Stát a jeho pojetí, historický vývoj, formy vlády
49. Lidská práva, listina základních práv a svobod
50. Demokracie a volební systémy
51. Právní řád, právní normy, základní charakteristika
52. Ústava, ústavní právo, vývoj ústavy
53. Trestní právo hmotné a procesní
54. Veřejná správa a samospráva
55. Pracovní právo
56. Obchodní právo
57. Rodinné právo
58. Občanské právo
59. Vznik a vývoj sociologie
60. Současná sociologie
61. Socializace, komunikace, sociální role, interakce, chyby v procesu sociálního poznání
62. Sociální útvary, instituce, organizace a byrokracie, normy
63. Sociální struktura
64. Sociální procesy
65. Mediální výchova – masová komunikace
Používané učebnice ve školním roce 2024/2025:
Učebnice jsou žákům NG zapůjčeny školou
- PRIMA: Skácelová J., Mrázová L., Výchova k občanství pro 6. ročník ZŠ
- SEKUNDA: Lunerová J., Štěrba R., Svobodová M., Výchova k občanství pro 7. ročník ZŠ
- TERCIE: Lunerová J., Štěrba R., Svobodová M., Výchova k občanství pro 8. ročník ZŠ
- KVARTA: Laicmanová A., Výchova k občanství pro 9. ročník ZŠ
Učebnice pro VG si hradí žáci sami
- KVINTA, 1.A: Doležalová L., Občanský a spol. základ – Psychologie
- SEXTA, 2.A: Köhlerová T., Závodný J., Občanský a spol. základ – Sociologie
- SEPTIMA, 3.A: Zlámal J., Občanský a spol. základ – Právo; Bellová J., Občanský a spol. základ – Ekonomie
- OKTÁVA, 4.A: Hejduk J., Občanský a spol. základ – Filosofie; Störig J.H., Malé dějiny filosofie