1. – 4. ročník osmiletého gymnázia
I. Charakteristika a cíle předmětu
Hudební výchova v 1. – 4. ročníku osmiletého gymnázia navazuje na předmět hudební výchova na 1. stupni základní školy. Rozvíjí, kultivuje a prohlubuje to, co žák již získal na prvním stupni základní školy a soustavou pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudbě pohybových činností vede žáka k aktivní percepci, reprodukci a částečně i produkci hudby a k pochopení základních pojmů z hudební teorie.
Hudební výchova se realizuje v činnostech pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových. Cílem hudební výchovy na nižším stupni osmiletého gymnázia je rozvoj hudebních schopností a dovedností žáků, jejich hlasové kultury, melodického a harmonického cítění, smyslu pro rytmus, formu , rozvoj hudební paměti, představivosti a fantazie.
Žáci prostřednictvím hudební činnosti rozvíjejí receptivní, reprodukční a produkční schopnosti a dovednosti, získávají vhled do hudební kultury naší a světové, jejich prostřednictvím se učí rozumět hudebně vyjadřovacím prostředkům a společenským funkcím hudby jednotlivých uměleckých epoch, získávají orientaci v jejím slohovém a stylovém rozvrstvení.
II. Obsah učiva
Přehled tematických celků
- Pěvecké, instrumentální a hudebně pohybové činnosti
- Lidský hlas
- Stupnice, intervaly, akord, harmonizace
- Hudební materiál, hudebně výrazové prostředky
- Hudba lidová a umělá, lidový tanec
- Hudba spojená s jinými druhy umění
- Hudební nástroje a jejich využití v hudbě, hudební tělesa
- Hudební forma
- Člověk a hudební dílo
- Česká a světová hudba
- Moderní hudba
- Hudba a technika
III. Přístupy k obsahu a organizaci výuky
Hudební výchova v prvním a čtvrtém ročníku osmiletého gymnázia se uskutečňuje prostřednictvím pěveckých, instrumentálních, poslechových a hudebně pohybových činností. Tyto činnosti jsou organickou součástí každé hodiny a každého probíraného tématu s tím, že v jednotlivých hodinách podle charakteru probíraného tématu mohou některé činnosti převažovat.
Obsahem činnosti je hlasová výchova, rozvoj rytmických a intonačních dovedností, jednohlasý i vícehlasý zpěv s doprovodem i bez doprovodu (a cappella), hra na orffovské nástroje, popřípadě na jiné nástroje (keyboardy, flétny, kytary, klasické nástroje apod.- využíváme žáků základních uměleckých škol) s následným využitím v předehrách, mezihrách a dohrách, popřípadě ke hře jednoduchých doprovodů k tanečním písním.
Ve výuce se pracuje s hudebním materiálem, hudebně výrazovými prostředky, hudebními formami, pozornost je věnována horizontální i vertikální organizaci hudby. Ze znějící hudby jsou vyvozovány hudební pojmy a hudebně naukové poznatky. Prostřednictvím návštěv výchovných koncertů, besed a dalších hudebních aktivit se žák učí o hudbě hovořit a pokouší se tak vytvářet samostatné soudy.
1. – 4. ročník čtyřletého gymnázia
5.- 8. ročník osmiletého gymnázia
I. Charakteristika a cíle předmětu
Hudební výchova na čtyřletém gymnáziu je logickým pokračováním předmětu hudební výchova na základní škole, v pátém až osmém ročníku gymnázia osmiletého pak předmětem organicky navazujícím na hudební výchovu na nižším stupni. V prvním a druhém ročníku čtyřletého gymnázia a pátém a šestém ročníku osmiletého gymnázia je hudební výchova předmětem povinným.
Ve svém činnostním přístupu rozvíjí, kultivuje a prohlubuje to, co žák již získal na nižším stupni. Soustavou pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových činností vede žáka k aktivní percepci, reprodukci a produkci hudby.
Hudební výchova se realizuje v činnostech pěveckých, poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových. Díky těmto činnostem je hudební materiál a hudební teorie (hudební skladby, lidové a umělé písně apod.) na pozadí uměleckého slohu či žánru osvojován a zároveň konfrontován s uměleckými díly dalších druhů umění. Získané poznatky, dovednosti a zkušenosti pak žákovi umožňují hudební dílo jednak prožívat, jednak zařazovat je do uměleckého období, poznávat jeho formu, určovat styl, žánr díla, vytvářet hodnotící stanoviska.Navíc tyto poznatky přispívají k hlubším vhledům do dalších druhů umění.
II. Obsah učiva
Přehled tematických celků
1. a 2. ročník čtyřletého a 5. a 6. ročník osmiletého gymnázia
- Pěvecké, instrumentální a hudebně pohybové činnosti
- Vokální a instrumentální hudba (její vývoj v jednotlivých hudebních epochách)
- Průniky a syntézy, hledání nových cest
- Populární hudba, její deriváty
Přehled tematických celků
3. – 4. ročník čtyřletého gymnázia,
7. a 8. ročník osmiletého gymnázia
- Pěvecké, instrumentální a hudebně pohybové činnosti
- Umělec – tvůrce uměleckého díla
- Umělecké dílo
- Interpret
- Posluchač uměleckého díla
- Evropská hudba- hudba mnoha kultur
- Hudba a jiné druhy umění
- Slohová a stylová analýza
- Kritické hodnocení
Rozdělení učiva do jednotlivých ročníků :
Osmileté studium :
PRIMA
Hudební teorie
- notace houslového a basového klíče, hodnoty not a pomlk, takty
Dějiny hudby
- vhledy do periodizace a ukázky jednotlivých období (vážná i populární)
Hlasová výchova
- práce s hlasem a rozvoj hlasové techniky – písně
SEKUNDA
Hudební teorie
- intervaly, stupnice Dur, tónorod, kvintakord, rytmus
Dějiny hudby
- vhledy pomocí hudebních ukázek (vážná i populární hudba)
Hlasová výchova
- práce s hlasem, správná deklamace, dynamika
TERCIE
Hudební teorie
- intervaly, stupnice mollové tónorod, kvintakord, rytmus
Dějiny hudby
- vhledy do hudebních období – ukázky a rozbor děl jednotlivých skladatelů (vážné i populární hudby)
Hlasová výchova
- prostředky výrazového přednesu- legato,staccato, akcenty – upevnění intonace, rozvoj vícehlasého zpěvu
KVARTA
Hudební teorie
- tvorba kvintakordů a obratů
- akordické značky , rytmus
Dějiny hudby
- vhledy a porovnání hudebních stylů a epoch – ukázky (vážná a populární hudba)
Hlasová výchova
- rozvoj hlasu ,hlasová hygiena, upevnění intonace, rozvoj harmonického cítění, vícehlas
KVINTA
Dějiny hudby
- periodizace a vývoj jednotlivých období dějin od počátku až do klasicismu – hudba artificiální (vážná) a nonartificiální (populární)
Poslechové činnosti
- srovnání stylů
Hlasová výchova
- utvrzování základních pěveckých návyků, jednohlas a vícehlas, využití Orffova instrumentáře
Hudební teorie
- staré církevní a exotické stupnice, rytmus
SEXTA
Dějiny hudby
- od romantismu po současnost – hudba artificiální (vážná) a nonartificiální (populární)
Poslechová činnost
- srovnání stylů a epoch dějin hudby
Hlasová výchova
- rozšíření hlasového rejstříku. pohyblivost a nosnost tónů, jednohlas, vícehlas, rytmus
Hudební teorie
- čtyřzvuky, kadence v Dur a moll tóninách
V průběhu celého studia se zabýváme průběžně kapitolou o hudebních nástrojích.
Hlasovým výcvikem a zpěvem připravujeme studenty na různá veřejná vystoupení.
Čtyřleté studium :
Výuka plynule navazuje na znalosti studentů z hudební výchovy na základní škole. Realizuje se povinně v I.a II.ročníku – v činnostech pěveckých ,poslechových, instrumentálních a hudebně pohybových. Obsah učiva vychází z jednotlivých tematických celků.
I. ročník
Hlasová výchova
- průběžná práce s hlasem a jeho kultivací na intonačních cvičeních a písních
- jednohlas i vícehlasé skladby a písně
Hudební teorie
- notace houslového a basového klíče,intervaly, stupnice Dur a moll, akordy a jejich obraty,rytmus
Dějiny hudby
- periodizace a vývoj jednotlivých období dějin od počátku až do klasicismu
- Hudba artificiální (vážná)i nonartificiální (populární).
Poslech
- ukázky hudby atrificiální i nonartificiální k jednotlivým obdobím.
II. ročník
Hlasová výchova
- rozvoj a kultivace hlasu na cvičeních , vícehlas, kánony aj.
- Vokálně instrumentální činnosti
Hudební teorie
- dominantní septakord a jeho obraty, septakordy
- staré církevní a exotické stupnice, kadence v Dur a moll tóninách,rytmus.
Dějiny hudby
- od romantismu po současnost – hudba artificiální i nonartificiální.
Poslech
- ukázky k jednotlivým obdobím.
V průběhu celého studia – probíráme kapitolu o hudebních nástrojích.
Učebnice:
1. – 4. ročník osmiletého gymnázia
- Hudební výchova pro 6., 7., 8. a 9. ročník pro ZŠ (A. Charalambidis, J. Pilka a kol.) SPN
- Já písnička 2 (kol. – Zpěvník pro 2. stupeň ZŠ) Music Cheb
5. – 6. ročník osmiletého gymnázia a 1. – 2. ročník čtyřletého gymnázia
- Hudební výchova 1 a 2 pro gymnázia (A. Charalambidis a kol.) SPN
- Já písnička 3 (kol. – Zpěvník pro žáky středních škol) Music Cheb
Poslech:
- CD k výše uvedeným učebnicím. SPN
- Populární hudba ve škole (J. Prchal) – Muzikservis Praha
Témata k maturitě z hudební výchovy – profilová zkouška
1. Nejstarší období dějin hudby
2. Středověká hudba, monodiální zpěv duchovní a světský
3. Polymelodický sloh
4. Renesanční polyfonie
5. Počátky české hudby
6. Vznik a vývoj opery
7. Hudební baroko
8. České hudební baroko
9. Hudební klasicismus a český podíl na jeho vzniku
10. Hudební klasicismus
11. Raný romantismus
12. Opera v romantismu
13. Novoromantismus
14. Rozvoj národních škol v období romantismu
15. Česká hudba v 19. stol.
16. Klasicko-romantická syntéza
17. Pozdní romantismus v evropské hudbě
18. Impresionismus v hudbě
19. Expresionismus a druhá vídeňská škola
20. Hudební experiment v hudbě 20. století
21. Hlavní směry vývoje klasické hudby v 1. polovině 20. století
22. Zakladatelská generace české hudby 20. století – Leoš Janáček
23. Zakladatelská generace české hudby 20. století – Bohuslav Martinů
24. Opereta a muzikál
25. Lidová píseň